طراحی یک تیر ساده (Simply Supported Beam)
در این مثال، مراحل طراحی یک تیر فولادی ساده تحت بارهای ثقلی را بررسی میکنیم. فرضیات و دادههای مسئله به شرح زیر است:
1. مشخصات مسئله:
دهانه تیر (L): 6 متر
بار مرده (Dead Load - DL): 20 kN/m (شامل وزن خود تیر)
بار زنده (Live Load - LL): 30 kN/m
نوع تیر: فولادی (استیل S235 با مقاومت تسلیم fy=235 MPafy=235 MPa)
شرایط تکیهگاه: ساده (غلتکی و لولایی)
2. محاسبه بارهای طراحی:
بار عامل (Factored Load - Wu):
Wu=1.2DL+1.6LL=1.2×20+1.6×30=24+48=72 kN/mWu=1.2DL+1.6LL=1.2×20+1.6×30=24+48=72 kN/m
طبق استاندارد ASCE 7 یا ACI 318:
3. محاسبه لنگر خمشی حداکثر (Maximum Bending Moment):
برای تیر ساده تحت بار یکنواخت:
Mmax=Wu×L28=72×628=324 kN.mMmax=8Wu×L2=872×62=324 kN.m
4. محاسبه ممان مقاومت مورد نیاز (Required Section Modulus - ZreqZreq):
با استفاده از فرمول مقاومت خمشی:
Mmax≤ϕb×Z×fyMmax≤ϕb×Z×fy
جایی که:
ϕb=0.9ϕb=0.9 (ضریب مقاومت برای خمش)
fy=235 MPa=235×103 kN/m2fy=235 MPa=235×103 kN/m2
Zreq=Mmaxϕb×fy=3240.9×235×103×106=1531 cm3Zreq=ϕb×fyMmax=0.9×235×103324×106=1531 cm3
5. انتخاب پروفیل فولادی:
از جدول پروفیلهای IPE یا H، پروفیلی با مقطع مقاومت Zx≥1531 cm3Zx≥1531 cm3 انتخاب میکنیم.
مثال: پروفیل IPE 450 با مشخصات:
Zx=1700 cm3Zx=1700 cm3
وزن واحد طول: 77.6 kg/m ≈ 0.76 kN/m (کنترل وزن خود تیر در بار مرده)
6. کنترل برش (Shear Check):
برش حداکثر (V_max):
Vmax=Wu×L2=72×62=216 kNVmax=2Wu×L=272×6=216 kNمقاومت برشی پروفیل (V_n):
Vn=0.6×fy×Aw(Aw=مساحت جان)Vn=0.6×fy×Aw(Aw=مساحت جان)برای IPE 450:
Aw=h×tw=450×9.4=4230 mm2Aw=h×tw=450×9.4=4230 mm2Vn=0.6×235×4230×10−3=597 kNVn=0.6×235×4230×10−3=597 kNϕvVn=0.9×597=537 kN>216 kNOK!ϕvVn=0.9×597=537 kN>216 kNOK!
7. کنترل تغییرشکل (Deflection Check):
تغییرشکل مجاز:
Δallow=L360=6000360=16.7 mmΔallow=360L=3606000=16.7 mmتغییرشکل تحت بار زنده (بار سرویس):
Δmax=5×wLL×L4384×E×IxΔmax=384×E×Ix5×wLL×L4برای IPE 450:
Ix=33740 cm4Ix=33740 cm4
E=200 GPa=200×106 kN/m2E=200 GPa=200×106 kN/m2
8. نتیجه نهایی:
پروفیل IPE 450 برای تیر ساده با دهانه 6 متر تحت بارهای داده شده، شرایط مقاومت خمشی، برشی و تغییرشکل را تأمین میکند.
نکات تکمیلی:
برای دهانههای بلندتر یا بارهای سنگینتر، ممکن است نیاز به تیرهای مرکب (Composite Beams) یا تیرهای با مقطع متغیر باشد.
همیشه کنترل پیوستگی (Local Buckling) و کمانش جان (Web Buckling) نیز ضروری است.